Sunday, November 10, 2013

SALAM MAAL HIJRAH 1434

MuhArRam

Alhamdulillah, kini sudah masuk tahun yg ke 1434H..Kalau nak dilihat secara mata kasarnya, cara menyambut tahun baru Masihi dengan tahun baru Hijrah nampak berbeza. Yang itu di"countdown", yang ini sampai "ter"lupa, yang itu ada letup2 bunga api, yang ini kita baca doa awal dan akhir tahun, yang itu ada yang terjerit2, yang ini kita baca Yassin, yang itu "terbuat", yang ini kita puasa sunat (wah, kasar nampak).. Sebenarnya boleh je kan nak buat sama yang macam kita buat pada Awal Muharram untuk Tahun Baru..tapi yela, klu kita cakap nanti orang kata, "cakap senang r, ce buat!"..memangla, tapi apa salahnya mencuba kn??..hehehe. :)


Banyak peristiwa yang telah Allah tontonkan pada kita pada bulan Muharram. Hari Assyura, Luh Mahfuz dicipta, Nabi Isa diangkat ke langit dan sebagainya..(Peristiwa ni saya dapat masa dengar IKIM, klu ada khilaf kt mana2 sile beritahu...)

Dalam bulan ini juga amalan-amalan sunat seperti berpuasa, doa awal dan akhir tahun, perbanyakkan zikir dan sedekah serta amal kebajikan yang lain boleh dilakukan. Amalan2 ini bukan sahaja boleh dilakukan semasa bulan2 tertentu sahaja, tapi seeloknya setiap masa.. Hasil dari pembelajaran Ulum Hadith tentang hadith palsu (maudhu'), sebenarnya kita banyak menerima hadith2 yang menerangkan tentang fadhilat tentang suatu ibadah yang sebenarnya adalah hadith palsu tanpa kita sedari. Jadi sebagai peringatan untuk diri sendiri dan sahabat2, buatlah suatu ibadah itu kerana Allah jangan kerana fadhilatnya. Mungkin fadhilatnya kita boleh gunakan sebagai pembakar semangat tapi khas untuk Allah.


Akhir kata, maafkan saya jika ada khilaf di mana2 dan Salam Maal Hijrah 1434... Assalamualaikum...



No comments:

Post a Comment